Пропускане към основното съдържание

Четене в Barfly



На 26-ти февруари в бар "Barfly" в София Васил Георгиев и Нинко Кирилов се качиха отново на една сцена и представиха свои непубликувани все още творби, които сами определиха като "ужасно добри". Бомбардировките и поканите във фейсбук започнаха седмица преди събитието, като домакините ни уверяваха, че имаме "уникалния шанс да надникнем зад кулисите на това, което се случва с двама от представителите на най-актуалната и търсена родна литература". На двамата очевидно не им липсва самочувствие и не се притесняват да се похвалят сами. Ами да, ако няма кой друг, приятелите трябва да се хвалят един друг.
Събитието започна със закъснение, както обикновено се случва на подобни четения. Авторите се представиха взаимно и предварително си поискаха аплодисментите от малкото присъстващи, след което бързо преминаха по същество. Пръв чете Нинко Кирилов, който представи три свои разказа. В първия разказ "Всички сърца се нуждаят от проверка", авторът представи най-обикновен житейски разговор, такива, каквито се срещат по улицата и с нищо не провокират. Кога започна, кога свърши? Това се питах аз. Мина и замина и нищо не се случи.
После Нинко предаде щафетата на Васил Георгиев, който запозна слушателите с части от новият си роман, който този път нямало да бъде издаден от "Сиела", както почти всичките му досегашни книги. Дали от монотонното говорене или прочетеното наистина беше еднообразно и скучно, не знам, но действаше приспивно не само на мен, но и на повечето слушатели. Факти, факти, факти и нищо, което да грабне. Зачудих се какво липсва? Ами, на първо място – стил. Да пишеш роман, не значи просто да разказваш истории. Не е важно само какво ще кажеш, но и как ще го кажеш. На второ място – темата. Далеч не съм на мнение, че присъстващите на едно литературно четене имат нужда да чуят, че слънцето изгрява от изток и залязва на запад или, че Исус е бил разпънат на кръста, за да изкупи греховете на човечеството.
Вторият разказ на Нинко засегна темата за самотата и интимността, без да се впуска в големи анализи "за да не досади на читателя", както авторът се изрази. С бира в ръка и в бар, думи като "копеле" вървят, но никак не съм убедена, че хората искат да четат само за средата, в която живеят. Резюмирам с репликата на един от героите в това произведение: "мега повърхностно мислене, копеле, като copy/paste от facebook". Мисля, че тя добре описва разказа.
Във втората част от четенето на Васил беше подхвърлено, че прототип на един от героите е Людмила Живкова, което посъбуди някакъв интерес. Но той рязко спадна, когато четенето продължи. Започвах да се питам къде е изкуството? Май не беше в този софийски бар.
Третият разказ на Нинко, наречен "Любов" започна обещаващо. Имаше наченки на драматургичен текст, който звучеше дълбоко и смислено. Имаше някаква искра, която обаче не успя да се запали. Препоръчвам редактиране и цялостно оглеждане, ако все пак реши да го публикува, въпреки категоричното му мнение, че този разказ „Любов“ няма да се публикува никъде.

Недоволство! Това се натрупа в мен. Отказвам да приема липсата на стил, безсмислените диалози, които се въртят около битовизмите и елементарния изказ. Мисля, че съвременните български издателства трябва да променят критериите си за творбите, които публикуват, независимо от обстоятелствата и необходимия бюджет. Да се очаква публикуването на празни приказки ще доведе до убийствено затъпяване или до взрив от недоволство у читателите, а нали точно това искаме да избегнем.
Надявам се, че занапред ще оставам очарована на техните произведения, а не разочарована. Не ми е в стила да оставам с впечатленията само от първия поглед. Очаквам нови!


Коментари

Популярни публикации от този блог

За "Вкъщи всички вечерят отделно" на Анна Лазарова

"Вкъщи всички вечерят отделно" е книга, която те приютява. Вратичката на корицата на книгата, без да осъзнаваш те приканва да я открехнеш. Някак ти напомня за твоят собствен дом и твоето семейство и си казваш - дай да разбера, защо пък всички вечерят отделно. Дали и при нас така се случваше понякога? От друга страна, зеленият цвят и дома символизират спокойствието и човек се чувства на сигурно, когато държи книгата. Още преди да е прочел първото стихотворение, читателят се обръща навътре към себе си и това бива категорично затвърдено от прочита на текстовете. За тази книга много се каза вече и аз нямам намерение да правя критически анализ на стихосбирката. Но една мушичка в корема не ме остави да продължа напред след прочита, без да съм изписала няколко реда за нея. Книгата е много, но преди всичко - смела. Смела, защото Анна Лазарова широко отваря вратите на дома си за хората, които не винаги са доброжелателни. Домът е мястото, което е най-лично и всичко, което се случва т

***

Слюнката му е по кожата ми, усещам я под дрехите. Зърната ми са попили течността от дълбините на устните му. Те са ги смукали и сдъвквали като прегладняло пеленаче, докато аз наблюдавам това първично задоволяване с джихадистко безразличие. Искам да кажа - негова съм, докато сянката на едно минало се е вторачила в мен и крещи с очите си и се присмива с всичките си органи. Аз не мога да тръгна. Оставила съм тук най-същностното от същността си. Всички процепи на паркета ме крепят и ми е нужен, за да не се разпадна на хиляди капчици. Нищо няма да промени обличането на булчинската рокля, тялото ми е мръсно, изцапано от преживявания случили се след теб. Опитите да се върна назад се пречупват в основата си и са също тъй невъзможни, колкото и прескачането в някое бъдеще. Играя. Позволявам да играят с мен. Стъпвам на шахматната маса - единственият ми шанс за победа е, да играя кралицата.

В.

Гледам я, а тя дори не подозира, че понякога слагам усмивка в очите си и това е заради нея. Когато дните са тъй изтощителни, че дори и тя рухва, аз я гледам и намирам красотата в сълзите й и ми се иска да я целуна. Гледам я, когато се облича, да си ходи, когато върви с гръб към мен и се отдалечава, а полата й стои така добре, така красиво се вее, че на мен ми става усмихнато. Гледам я – тя е жена, която е безопасно само да се гледа. И аз обичам тъкмо това, да се усмихвам, докато гледам. Ирена Петрова